mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Safari, Tårar och Zanzibar

Kategori: Allmänt

Nu befinner vi oss åter igen på SEKOMU. Nu under veckan har vi förberett oss för att lämna Lushoto. Vi gick till Lawns hotel och åt en underbar middag. Det är där vi har hängt en del på eftermiddagarna, för där finns det öl och internet, alltså typ allt man kan tänka sig behöva. Det är en Grekisk kvinna som jobbar där som lagade pizza till oss en kväll, åh herregud va gott det var, lite skillnad från Ugali och gröna löv... På hotellet har det nu i veckan hittat en övergiven apbebis. SÅ söt! Den är bara ca 3 dagar gammal och den vill jag också ta med hem! Vi var också över på lunch en sista gång hos Bibi Susan och Babu Tom som är två äldre missionärer från USA som vi har kommit väldigt nära och vi satt och pratade i flera timmar!
 
Igår kväll hade vi lite avslutning med alla våra dadas, alltså de tjejer som studerar där. Vi köpte läsk, bakade chokladbollar och köpte nagellack till dem. Och hjälp va glada de blev! Så fina tjejer. Vi hade även plockat ut massor av kläder, skor m.m som vi inte ska ta med tillbaka till Sverige igen som vi gav till våra dadas. Och jäääklar, det blev KAOS. De började slåss och skrika på varandra om vem som skulle få vad. Kul att de gillar våra kläder i alla fall. I morse satt vi på gudstjänsten som varje morgon. Förutom att idag var det vår avslutning. Så Mama Ndemo ( hon som driver barnhemmet ) höll ett fint tal och gav oss ett varsit jättefint tyg. Och de sjöng för oss och allt var bara jätte sorgligt. Kändes väldigt vemodigt att åka idag, men ändå skönt på ett sätt. Kommer sakna alla barn och människor som jobbar på barnhemmet väldigt mycket men det ska samtidigt bli så sjukt kul att åka på safari, till Zanzibar och att komma hem till Sverige igen.
 
Imorgon ska vi ha graduation här på universitetet. Vilket innebär utverdering och parteey. Ska bli kul! Kan inte riktigt fatta att det är slut nu. Vi klarade det! Woop Woop. Nu är det bara det roligaste kvar och om 17 dagar är jag hemma i Sverige igen.
De kommande veckornas planer är att på Onsdag morgon åker vi till Arusha med buss, det är där vi kommer börja vår safari. Safari blir det i 3 hela dagar, Torsdag, Fredag och  Lördag. Vi kommer besöka 3 olika nationalparker, Ngoro Ngoro, Tarangire och Lake Manyara. På Söndagen kommer vi flyga från Arusha till Zanzibar och sedan kommer vi hänga där fram tills den 26 då vi flyger hem till Sverige igen. Vi landar på Arlanda den 27 December typ kl 8 på morgonen.
 
Btw, gissa vad vi hittade på ett fönserbläck på barnhemmet här om dagen, en grön mamba... En av världens farligaste ormar. Scary! Känns ju inte så jätte tryggt med en dödlig orm på ett barnhem..
Vi har lärt oss hur man gör chapati nu också. En av våra favorit rätter här, vilket är stekt bröd typ. Så det ska jag ta och laga när jag kommer hem. Ni kan också få smaka på Ugali om ni vill. Inte så svårt att göra, bara majsmjöl och vatten ihop rörd till en deg..
 
Nu har jag skrivit på det här inlägget hela dagen, men aldrig kunnat lägga upp det pga antingen strömavbrott eller ett ickefungerande internet. suck! Kommer njuta sååå mycket när jag landar i Sverige och har 3G! Ohyes!
Snart ses vi igen! Kram på er!
 
 
 
 
 
 
   
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: