mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Tanga och mycket annat!

Kategori: Allmänt

Nu är vi hemma igen från Tanga. Helgen har varit helt fantastisk men samtidigt väldigt intressant.. Första natten bodde vi på ett hotell.. och efter det hotellet kommer jag kunna bo vart som helst. 1. Det hade inte något myggnät och de hade en fläkt över sängen som gjorde att vi inte kunde sätta upp våra egna i taket. Så jag och Hanna gjorde vår egen lilla konstruktion med hjälp av sängen, rep och en stol. Det gick bra tillslut, även fast nätet var ca 3 cm över våra näsor. 2. Det gick inte att spola på toaletten, vilket resulterade i en väldig stank i hela rummet. 3. Det gick inte att stänga toalett dörren, vilket gjorde att stanken inte höll sig inne på toaletten. 4. Det fanns möss i väggarna, vilka höll oss vakna halva natten. 5. vid ca 02.00 började ett par gräla så hela hotellet hörde. 6. kl 05.00 när vi äntligen lyckats somna började ett böneutrop. Det lät bokstavligt talat som att någon stod med en grammofon utanför vårt fönster (som förövrigt inte var av glas, utan nät) och skrek. En väldigt intressant natt om man säger så. haha. Men man kanske inte kan förvänta sig mer när hotellet kostar ca 14 kr per natt/person. Men efter detta bytte vi till ett annat hotell, som var LYX i våra ögon. De hade till och med AC!  
 
På dagarna låg vi på stranden och solade och badade och på kvällarna gick vi till en super nice restaurang som serverade stenugns bakade pizzor som var fantastiskt goda. De hade till och med chokladmousse och hemgjord glass. Det var som att vi hade kommit till himmelen. På vågen hem tog vi Afrikas motsvarighet till tuktuk, vid namn bajadji. Vi alla tryckte in oss några utav dessa och så hade förarna race om vem som kom först tillbaka till hotellet, och vi satt och sjöng på Bumpy ride låten, som förövrigt var mycket passande. Tanga är en väldigt stor stad om man jämför med de vi varit i tidigare. Faktiskt den tredje största staden i Tanzania. Så jag hade förväntat mig en storstad, men i mina ögon liknade det mest en förfallen förort till Stockholm. Det är inte precis en stad som man strosar omkring i och njuter av omgivningen direkt. MEN det fanns en supermarket, och så snackar jag om en affär som man faktiskt kan gå IN i och inte bara stå utanför som en kiosk. Och dit gick vi in och shoppade loss som galningar. De hade OST!! massvis av godis och chips, hygienartiklar och alkohol. Hanna köpte tillexempel en vodka med choklad smak för ca 16 kr. Billigt som tusan!  Så nu har vi alla ett varsitt litet stash med choklad, godis och diverse godsaker. Underbart!
 
Idag har vi fått reda på vart vi ska praktisera och vart vi ska bo någonstans. Och goda nyheter people, jag fick bo och jobba precis där jag hade önskat. Så jag, Hanna, Josefine och Anna kommer att praktisera på barnhemmet i Irente och vi kommer bo på barnhemmet också. Det ska bli sjukt kul och nu är jag taggad på att få göra något nytt. Jag trodde inte att jag hade oroat mig så mycket över praktiken och så, men idag när vi fick reda på vart vi hamnade så kändes det så himla skönt, och att jag fick det jag önskat gjorde det bara ännu bättre. De andra ska bland annat praktisera på  en skola, en skola för handikappade, en kvinnoorganisation och ett sjukhus. Det verkar som att alla är nöjda med deras platser så det är skönt!
 
Nästa vecka har vi våra examinationer som jag är lite nervös över. Det är både en muntlig del, en skriftlig del och en pjäs som vi ska spela upp.. Men jag får försöka tänka på att jag gör det här för min skull och för att jag tycker det är kul. Inte för att jag ska fortsätta plugga swahili eller jobba med det när jag kommer hem. Det kommer inte hända så mycket om jag inte klarar det eftersom att vi inte får betyg eller liknande. Så no pressure. Men det går förhoppningsvis bra.
 
Nu blev det ett väldigt långt inlägg så hoppas ni gillar att läsa haha, men här kommer lite bilder från resan:
 
Den fantastiskt goda pizzan och passionsfrukts juice:
 
Frida, jag och Anna åker badjaji(?), är som en tuktuk! Askul!
 
Hanna, Josefine och Annie i en Bajadji.
 
På rastaurangen
 
 
Såhär är det flesta afrikanska badrum konstruerade här. En duschslang mitt i badrummet, gärna nära toaletten så toapappret blir helt blött. Men vi har kommit på att det här med duschslang nära toa öppnar väldigt många dörrar till mulitasking, haha! Och den där lilla slangen bredvid toan, den har jag faktiskt börjat uppskatta nu, väldigt hygieniskt om man tänker efter. 
 
 
Detta är min och Hannas fina konstruktion på första hotellet:
 
På väg upp i bergen igen!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Mormor säger:

    Hej älskade lilla gumman!

    Vilken fantastisk och spånnande resa du varit med om. Grattis till att du fick komma till barnhemmet som du ville. På torsdag skall vi fira din farmors 70 årsdag hemma hos er. Var rädd om dig lilla gumman. Kram

    2013-10-15 | 16:48:05

Kommentera inlägget här: