mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Bröllop a la Tanzania!

Kategori: Allmänt

Igår var det bröllop! Det var inte riktigt som jag förväntat mig, jag trodde att alla skulle go bananas och dansa och sjunga. Men faktum var att det var väldigt formellt. Det var vår rektors son som gifte sig med en svensk tjej från lund. Först åkte vi till kyrkan som låg nere i Lushoto, Strax efter 11 började själva ceremonin, den höll på i ca 2,5-3 timmar. I början var det flera biskopar som skulle snacka, eftersom att pappan till Emmanuel(Han som gifte sig) är biskop så var alla landets biskopar där, samt den förra presidenten, Svenska ambassadören och lite annat folk som verkade viktiga. Och det var mycket skratt och rop när de predikade om något jag inte riktigt förstod. Sedan började själva bröllopceremonin då bruden och brudgummen bytte ringar, sa sina löften, blev välsignade av alla biskopar och massa annat. Sedan var det fotograferings stund, då fick alla viktiga människor gå upp till altaret och ta fotto med brudparet. Det var även typ 5-6 körer från hela landet där, så det var jätte fin musik. Barnen från blindskolan i Irente sjöng också en svensk sång som de tränat in, jätte gulligt!
 
Mottagningen hölls på Campus B där det hade ställts upp massvis av tält som fylldes med solar på rad. Och det var på dessa alla blev placerade och skulle sitta under hela tiden. Under middagen fick alla gå och hämta mat och sitta och äta med tallriken i knät, lite ovanligt men det funkade rätt bra ändå. Till mat fick vi först en kött soppa som var väldigt god. Huvudrätten bestod av ris, friterad potatis, en köttgryta, någon banan gryta och hela fisk bitar som såg mindre smakliga ut. Sättet att ge sina presenter är lite annorlunda från Sverige. Man får gå fram till brudparet som är i centrum av allt och dansa fram med sitt paket, haha, låter väldigt skumt men det var väldigt kul. Så vi dansade fram vår present och framträdde vår låt vi hade övat in. Det är bara att hoppas på att det inte lär förjävligt, haha! Strax efter det gick vi hem till vårt campus A, och snackade lite. Jag pratade även med mamma och pappa på skype, vilket var väldigt trevligt!
 
Idag är det Söndag och vår första helt lediga dag här på universitetet. Vädret är inte speciellt bra, har duggat lite och är fuktigt och kallt, så sitter här med mina raggsockar. Efter lunchen kanske vi ska ta och gå ner till Lushoto, men får se hur det blir. Det tar trotts allt mer än en timme att gå antar vi. Imorgon börjar även Swahili lektionerna, hittills har vi ju bara haft semester och gjort massa roliga saker. Så nu börjar det på riktigt!
 
 
Detta är på mottagningen, någonstans där framme är det säkert någon som håller tal.
 
Vackra brudparet på mottagningen
 
Utanför kyrkan
 
Jag och Anna innan ceremonin
 
Me and Hannis
 
The gang utanför kyrkan
 
Tälten dör mottagningen hölls:
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: