mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Planering, Hår och Plugg

Kategori: Allmänt

Tjena!
Inte så mycket har hänt den här veckan. Dagarna har rullat på som vanligt och vi har mest förberett oss inför våra exams som vi har under nästa vecka. Vi ska ha en "Svensk måltid" under nästa vecka, då vi ska bjuda alla lärare och mamas på svensk mat. Vi har dock lite problem med att välja vad vi ska ha för mat. Det måste vara vegetariskt eftersom det är svårt att få tag i fräscht och ätbart kött här. Det måste också vara lätt att laga till många människor och vi har inte tillgång till en ugn. Utan det lagas över eld. Det lutar mot att vi lagar någon soppa och bakar chokladbollar. Men om det är någon som kommer på något bra så dela gärna med er!
Vi håller också på att planera vår tid efter praktiken. Då ska vi på safari ca 3 dagar och sen drar vi till Zanzibar och är där i ca 10 dagar. Så vi håller på att kollar vad som är billigast och smidigast samt hur vi ska ta oss från Arusha- Dar es Salam -Zanzibar. Det är en väldigt lång resa så vi kommer kanske behöva stanna en natt någonstans på vägen. Men det löser sig alltid, Hakuna Matata!   
 
Igår fyllde farmor 70 år, så Grattis igen! Så igår var det firande i vårt hus hemma i Sverige, jag passade på att ringa hem på skype medans alla var där. Så jag fick prata med hela tjocka släkten, det var super kul!
 
Det har också skett en förändring här på Campus A.. En dag var det några som gick ner till marknaden för att köpa lite grejer m.m. När de sedan kom tillbaka hit kom alla in med turban på huvudet för att sedan några sekunder senare slita av dem och... NO HAIR! De 4 hade rakat av sig allt sitt hår. Min haka låg på golvet ska jag berätta. haha! Så nu är det 6 tjejer som har rakat av sig håret! Och jag måste säga, they look Amazing! Dock skulle jag själv aldrig våga. Jag älskar mitt hår för mycket, haha!
 
I helgen ska vi nog endast fortsätta att plugga lite inför proven och så ska vi försöka få tag på Philemon så han kan ta oss till en masaiby. Men vi får väl se hur det går... Skulle vara super kul att göra det! Och på lördag nästa vecka bär det av, då lämnar vi SEKOMU och åker till våra praktikplatser. Ska bli super spännande!
 
 
My "YOLO SWAG" friends!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: