mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Regnperiod, Welcome!

Kategori: Allmänt

Reeeegn!!... regnperioden har nu bestämt sig för att komma hit till vårt lilla berg. Så nu har vi inte sett så mycket annat på två dagar. Och eftersom vi bor så högt uppe blir det som att vi bor i molnen, typ, igår kunde man inte se knappt mer än 2 meter framför sig, sedan var det vitt. Men som tur är ska det inte hålla på så länge enligt tjejerna. Men vi får väl se!
 
I måndags var vi ute och fixade med veden som behövdes huggas och tas in i köket inför regnperioden. Så vi fick lära oss hugga pinnar med stora machete knivar. Men de skrattade mest åt oss som vi vore ett skämt, haha! De hugger ju av de med bara ett hugg. Medans vi behövde typ 15.. haha. Men efter ett tag fick jag in tekniken och lyckades faktiskt få av en med bara ett hugg, då blev de imponerade ska jag säga. Men kul var det i alla fall. Och babu Tom lärde några av tjejerna använda en motorsåg. Då skrattade vi. Där stod tjejerna i flipp flopps, kangas och turbaner och försöker såga av trädstammar med en motorsåg utan några som helst skyddskläder. Rätt livsfarligt när man tänker efter. All ved transporterades till köket med hjälp av en bil, och när flaket var fullt hoppade alla ( inklusive mig) upp på flaket och satte sig på all ved och körde iväg. Då kändes det att man inte var i Sverige ska jag säga. Men shit va kul det var.
 
Motorcykeltaxi har vi också åkt. Det borde vi införa i Sverige! Sjukt kul! Men antagligen rätt livsfarligt. Speciellt nu när den "stora" vägen är avspärrad så de måste ta små stigar i skogen, med backar branta som i en skidbacke. Gäller att hålla i sig, haha! Så för ca 10 kr kommer vi från Lushan upp i bergen till vårt barnhem på en varsin motorcykel. Fantastiskt!
 
Nu ska vi strax dra oss ner mot lushan igen och äta middag på Tumaini, lite lyx sådär en Onsdagskväll!
Puss på er!
 
 
Såhär ser våra middagar ut varje kväll. Ugali och Kol är det som serveras och det äts i köket med dessa fina tjejerna som tar hand om oss! 
 
 
Jag, Hanna och Josefine i våra snygga regnponchos! hahaha 
 
 

Kommentarer

  • Farmor säger:

    Skönt att det är bra med dig. Ni är jättefina i era regnkläder. Hoppas ni får en god middag!! Kram.

    2013-11-06 | 17:47:26
  • Susanne säger:

    Har det slutat regna? Ni ser ut att ha det bra.

    2013-11-07 | 12:01:15
  • Linnéa säger:

    Herregud vad vi saknar dig här hemma! Ni ser ut att ha det bra, ta hand om er! PUSS

    2013-11-10 | 16:10:08
    Bloggadress: http://idalinneas.blogg.se
  • Linnéa säger:

    Herregud vad vi saknar dig här hemma! Ni ser ut att ha det bra, ta hand om er! PUSS

    2013-11-10 | 16:10:08
    Bloggadress: http://idalinneas.blogg.se

Kommentera inlägget här: