mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

1 vecka på Irente!

Kategori: Allmänt

Hej, ledsen för sämst uppdatering, men vi har inget internet på vår praktik så kommer inte kunna blogga så ofta som innan. Befinner mig just nu på SEKOMU och snyltar lite på deras internet. Har precis pratat med mamma, pappa och ogge på skype. Man märker hur stor del av mitt liv jag sitter framför internet nu när man inte har tillgång till det när man vill. Jäklar vad jag har skrivit i min dagbok, läst och lyssnat på musik och stirrat in i en vägg under denna vecka, haha! Men det är nog lite nyttigt att vara utan ett tag kanske, även fast vi har abstinens besvär, haha!
 
Jag trivs väldigt bra på praktiken! Jag och Hanna delar rum, och vi har en LYX rum. Först kommer man in i ett vardagsrum med soffa, bord och så, sedan kommer man in i sovrummet som har en stooor säng och en garderob OCH nästan en helkropps spegel(!!), och ett riktigt badrum har vi, med dusch, inget varmvatten dock men det kommer i alla fall vatten nästan alltid och en vanlig toalett! Dock är det väldigt problematiskt att spola på den, men efter att ha lyft lite och dragit i några kedjor så funkar det. Maten som vi får är kanske inte något jag skulle äta frivilligt.. Vi får Makande, vilket är endast bönor och majs i en sörja, utan ris eller något. Och så får vi Ugali som är som en tjock majsgröt med gröna blad, deras motsvarighet till spenat typ. Vi har köpt lite bröd, avokado, bananer och så som vi kan äta när vi blir hungriga. Men det gör inget för barnen väger upp det, dessa fantastiska barn! Så underbart söta! Barnen är uppdelade i olika rum efter ålder. Så denna vecka har jag varit i rummet som har spädbarn mellan ca 0-3 månader. Sååå söta, fast det ända dom gör är att sova, äta och bajsa.. Så har inte jätte mycket att göra i just det rummet. Men jag brukar hjälpa till de andra när de behöver hjälp.
 
Våra dagar är rätt chill. Vi börjar 08.30 och då är det en gudstjänst och rapport från dygnet som varit, fram till klockan 09.00. Sedan är vi med barnen och matar dom, byter blöjor, leker med dom och så fram till klockan 12.00 då de ska sova middag, och det är också då våran officiella arbetsdag slutar. Så då går vi och vilar och äter lunch. Jäklar va trött man blir efter endast några timmar av jobb. Barnen bara suger ur en energi. På eftermiddagen brukar vi gå ut till barnen igen och leka och så med dom. Det blir lätt att man är med barnen mycket eftersom vi bor på barnhemmet, så vi är ju runt dom hela tiden. Men jag klagar inte på det.
 
Nästa vecka ska jag vara i rummet för barn som är ca 6 månader. Det är nog bra att hoppa runt lite i alla rummen så vi får prova på allt. Känner redan att det kan bli jobbigt att åka där ifrån, man har redan börja att fästa sig vid alla barnen. 
Internet är såååå segt så går tnappt att ladda upp bilder... men ni får nöja er med endast några stycken så får jag ladda upp fler nästa vecka. Nu är klockan halv 5 så det är kanske dags att börja dra sig hemåt så vi slipper gå i mörkret.
Puss på er!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Mormor säger:

    Hej kära lilla gumman. Så kul att se och höra från dig. Vilka underbart söta barn. Santos har varit här lörd o sönd. Ha det så bra och kram från mormor.

    2013-11-03 | 17:39:51

Kommentera inlägget här: