mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Tanga this weekend, woop woop!

Kategori: Allmänt

Idag har vi haft rollspel på swahili lektionen, väldigt spännande! Jag spelade ett litet skitjobbigt barn på marknaden, haha! Dagarna rullar på som vänligt här nere! Igår hade vi möte med Annette, rektorn av universitetet. Hon berättade om skolan och dess framtidsplaner, så det va kul att snacka lite med henne. En annan rolig grej är att det har kommit massvis av Tanzaniska elever hit eftersom deras termin börjar nu. Så nu är vi inte helt ensamma på campus längre. Men det är kul. Igår satt vi och snackade med typ 5 killar i vår ålder som ska börja plugga här. En av dom frågade om inte vi kunde hjälpa honom att köpa en laptop från Sverige för det var sååååå dyrt här. Tydligen kostar en dator ca 400 000 shilling, och min dator som inte ens kostade 4000 kronor, kostar 1 000 000 shilling, då tappade han hakan.. De förstår inte det här med att pengarna har olika värde i olika länder. Men det var mycket trevliga killar, om man jämför med de höga rastafari killarna i Bagamoyo, haha!   
 
På tisdag sägs det att vi ska få reda på våra praktikplatser. Det ska bli super kul att se vart man hamnar och jag hoppas verkligen jag och Hanna får barnhemmet som vi önskat! Imorgon bär det av till Tanga på en liten minisemester. Tanga ligger vid kusten så vi har hör rykten om att de har super god pizza där och en nice strand som vi kan hänga på. Så imorgon efter lunch drar vi!
 
 Innan lunch ska vi ha en liten annorlunda skoldag, vi ska nämligen få jobba med våra mamas. Alltså de som lagar maten, håller rent i området och ser till att allt funkar helt enkelt. Så det ska bli super kul att se hur dom jobbar lite.
 
Några bilder vi tog idag: Enjoy!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Mormor säger:

    Hej älskade Mathilda.

    Nu har ni en spännande helg att se fram emot. Var försiktiga med vad ni stoppar i er. Så fina bilder du visar oss. Håller tummarna för att ni kommer till barnhemmet. Kramis

    2013-10-10 | 21:20:33

Kommentera inlägget här: