mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

Sista dagarna på SEKOMU!

Kategori: Allmänt

Sorry för dålig uppdatering, men har haft lite fullt upp, eller ja.. fullt upp på afrikanskt vis. haha! I måndags hade vi vår första examination, vilket var pjäsen. Det gick faktiskt jätte bra, inget gick snett! Och igår hade vi både muntliga på förmiddagen och skriftliga på eftermiddagen. Var as nervös inför muntliga, och självklart var jag den som fick gå in sist av alla, så jag fick sitta där och vänta i evigheter. Men det var inget att vara nervös över egentligen. Vi fick först presentera oss själva, så jag berättade om mig själv och min familj och lite sånt, sedan ställde det frågor om vad vi tyckte om och inte tyckte om med Tanzania och så fick vi svara på frågor om de ställen vi besökt, typ Tanga och Bagamoyo. Sen va det slut. Gick helt ok bra i alla fall. Det skriftliga fick vi först skriva siffror med ord, tillexempel 275.453. Sedan skulle vi ändra från plural till singular, skriva en text om vår vistelse här i Tanzania, skriva negationer av meningar samt översätta meningar, vilka var helt ologiska. Tillexempel var en mening typ: "Mamma klipper sina tånaglar" men vi har inte fått lära oss varken var klippa heter eller tånaglar.. så, japp.. Men det gick som det gick. Kommer ändå inte få betyg på detta så det har ingen betydelse egentligen.
 
Efter proven tog vi dala-dala ner till Lushan och åt middag där eftersom vi ville fira att våra exams var över och att vår man, Simon, fyller 21 år idag. Så GRATTIS! Vi överraskade faktiskt honom imorse. Vi hade köpt massor av kakor, mars och andra godsaker gjorda av choklad. Så la vi allt i en hög, satte ljus på toppen och kallade den för en tårta. Sen gick vi till hans rum och sjöng "ja må han leva". Så frukosten idag blev super lyx! Idag efter lunch ska vi börja laga vår svenska middag. Det blev tillslut soppa med typ potatis, lök och morötter. Sen ska vi baka chokladbollar och så har några varit på Irente farm idag och köpt gott bröd och passionsfrukts juice. Så de kommer bli feeest. Ska bli intressant att se hur det går att laga maten i vårt kök här. Det är ju inte precis som man är van vid hemma. Ska ta massa bilder och lägga upp så ni får se sen!
 
Justja, nu har jag tagit ut mina flätor. Detta skedde i söndags när alla ville få en anledning till att inte plugga. Tog kanske 2 timmar totalt, så de va inte så farligt. Dock var mitt hår heeeelt crazy när flätorna var ute. Såg ut som Ronja rövardotter, E-type eller alternativt Hagrid utan skägg. Fast det jobbigaste med flätorna var när jag i måndags skulle duscha och få ut oredan i håret. Jag satt helt seriöst i över en timme i duschen med balsam i håret och försökte kamma ut det. Det gick tillslut. Så nu är jag som vanligt igen, rätt skönt faktiskt. Även fast det var rätt nice och slippa tvätta håret på typ 3 veckor, hehe. Men nu är det dags för lunch. puss på er!
 
 

Kommentarer

  • Mormor säger:

    Du är så söt i hårburret ocksä. Lycka till och kram.

    2013-10-23 | 15:32:12
  • Birgitta Wiklund säger:

    Jag tycker också att ditt hår är så fint - både när du hade flätor och nu när du har burrhår.
    Jag har aldrig bloggat tidigare, så det blev kanske ett felmeddelande också som åkte iväg.
    Lycka till och allt gott önskar Birgitta

    2013-10-26 | 01:29:47

Kommentera inlägget här: