mathildatanzania.blogg.se

I Augusti 2013 ska jag packa mina väskor och flytta till Tanzania och vid min sida kommer jag ha en av mina bästa vänner, Hanna. Där kommer jag plugga Swahili och praktisera på ett barnhem. På denna blogg kommer du följa mig och mitt nya liv i bergen i Tanzania, från dag 1 ända in i slutet!

En vanlig dag, typ!

Kategori: Allmänt

Just nu är vårt kök invaderat av alla i vår klass, trångt och mysigt haha!
Idag har det varit en helt vanlig dag här på internatet, vilket innebär att klockan är ställd på 07.00 ( eller kl 1 enligt Tanzanias tid) kl 7.30 är det frukost i matsalen vilket oftast betyder havre eller mannagryns gröt och kanske ett ägg. Klockan 8.30 börjar första lektionen. Här på st Sigfrids är en lektion 40 minuter, men ibland har man dubbla lektioner i ett ämne. Men för mig är detta väldigt lyxigt eftersom jag är van vid 3 timmar långa föreläsningar. Klockan 10.00 varje dag är det "fika" alltså kaffe och en smörgås typ. Sedan fortsätter lektionerna fram till lunch kl 12.40. Dagen slutar sedan runt klockan 15.00. På kvällarna pluggar vi, kollar på hemska Afrika filmer eller bara har allmänt roligt.

Igår lagade Simon Chapati som man äter i Tanzania vilket är typ som stekta bröd med en röra som kan innehålla tex lök, bönor, tomat och liknande. Det var supergott faktiskt! Det är det, tsm med ugali, som är som en tjock majsgröt som är en av det vanligaste rätterna där nere.

Jag har införskaffat en regnponcho, eftersom det är en liten regnperiod i november när vi är där kan det vara bra att ha en! Den är ju smidig eftersom man kan ha en väska under ponchon också, asbra! Nu ska vi strax upp på kvälls fika i matsalen! Bye bye

 

 

 

Kommentarer

  • Maj-Lis Backman säger:

    Ser att du har det bra. Jätteroligt att få följa dig här och se hur du har det. Snart är det dags för nästa resa.
    Många kramar/Farmor

    2013-09-05 | 11:47:48

Kommentera inlägget här: